Srovnávací testy Duster versus....
Našel jsem takových testů několik a nelze se asi rozepisovat o všech, proto jen pro zajímavost alespoň dva z nich. V obou vychází Duster hůř než vůz, se kterým je srovnáván.
Porovnání se starší Toyotou RAV4 zhruba ve stejné ceně (380 000) jako nový Duster. Toyota měla najeto 80 000km. (viz www.autoweb.cz/nova-dacia-duster-vs-ojete-suv-za-stejnou-cenu/) Oba vozy byly 4x4 se vznětovým motorem. Nejprve se hodnotil interier a dílenské zpracovaní a autorovi vyšla lépe Toyota. Dále cestovní komfort a opět byla lepší Toyota. Pak motorizace a opět byl lépe hodnocen 2l motor Toyoty než Renault 1.5. Jízdní vlastnosti na silnici opět lepší Toyota. Nakonec cena a garance jediný bod pro Dustra. Celkově 4:1 pro Toytu.
Co mi na testu vadilo: 1) Chtěl bych vědět jak je auto staré a proč ho majitel prodává? Ale to se většinou stejně nedozvíme 2) Jak se vybíraly testované vlastnosti. Jistě záleží na tom co si kupující od koupeného auta slibuje. Pokud si kupuju 4x4 SUV, abych se s ním proháněl po městě, mohl se předvést autem se skvělým "sound systemem" s "pořádným odpichem" pak jednoznačně vítězí Toyota.
Jestli vás zajímá kolik v nejbližší době do auta budete muset investovat pak 80 000km znamená minimálně revize brzd, patrně výměna destiček, asi i kotoučů a kapaliny. Brzy možná bude potřeba i oprava výfuku, taky baterie bude mít značnou část životnosti za sebou, pneu atd, atd. Pokud tedy nechcete hned začít zase do auta investovat a mimo to budete jezdit někam na chalupu v zimě sněhem, nebo rozbitými blátivými cestami, pak se raději zamyslete nad Dustrem.
Druhé porovnání je se Suzuki SX4.Obě porovnávaná auta byla nová, 4x4, se zážehovým motorem 1.6l a prakticky za stejnou cenu (viz www.auto.cz/test-dacia-duster-1-6-4x4-vs-suzuki-sx4-1-6-4wd-51875). Tento test je z mého pohledu podstaně objektivnější, podrobně a řekl bych pravdivě, hodnotí obě auta. Řadu věcí jsem měl možnost si sám ověřit jednak na vlastním Dusterovi a jednak na zapůjčené SX4 a v podstatě s uvedeným hodnocením musím souhlasit až na výrok ohledně převisů a obratnosti v terénu. Suzuki má velký čelní převis (přes jeden metr a přejezdový úhel taky není největší), takže mimo silnice se s ní musí opatrně, jinak ovšem vychází lépe jako dobře zpracované auto, s tuhou karoserií, příjemné na silnici, asi s lepším motorem a větším komfortem při cestování. Je i šikovná na špatných nebo nezpevněných cestách, ale brodit s ní, nebo sjíždět ze silnice do pole, případně se zas na silnici najíždět bych raději nezkoušel. Tam má jednoznačně navrch Duster a při troše šikovnosti se s ním dostanete i přes slušné příkopy lemující silnice i když to taky není jeho nejsilnější stránka.
Jaký je tedy závěr. Snad jen, že různá auta mají různé vlastnosti a hodně záleží na tom, co od auta očekáváme. Je hodně toho, co lze Dustrovi vytknout, na druhou stranu, pokud se s tím dokážete vyrovnat a potřebujete "čtyřkolku" s velkou průchodností, pak budete mezi vozy SUV jen těžko hledat vhodnější a levnější.
TP