Dusterových čtyřicet (tisíc, ne let)
Předepsané servisní intervaly 30 tisíc km jsem si na doporučení známých ze servisu (a nakonec i po předchozí zkušenosti s renaultem) zkrátil na dvacet a teď po něco málo více než dvou letech jsem zavítal do servisu na druhou garančku po 40000km.
Maličko byl problém, kterou garančku vlastně chci, na první bylo pozdě, na druhou brzy, ale to se poměrně snadno vyřešilo. Z Renaulta jsem věděl, že 60 000km nevydržely brzdové destičky, takže jsem chtěl mimo výměny oleje a filtrů, kontrolu provozních kapalin, zkontrolovat stav brzd, případně vyměnit destičky, vyměnit jednu žárovku v prosvětlení palubky a pak hlavně těsně před předáním Dustera do servisu jsem pozoroval při asi 2.500 otáčkách divné cukání motoru.
Odpoledne bylo hotovo, technik mne ujistil, že destičky vydrží ještě dobrých 20 000km, ale trochu vyděsil, protože to cukání by mohl být problém se vstřiky (mám diesel) a ať prý dohlédnu, co do auta liji za naftu, protože prý naše nafta "není kvalitní", no a kdyby to nepřestalo, tak ať se stavím. Na internetu jsem našel několik odkazů na podobné chování při stejných otáčkách a protože jsem věděl o pumpě, kde prodávají "nějakou lepší naftu" hned jsem se tam vypravil a natankoval.
K mému velkému překvapení druhý den to bylo mnohem horší a tak jsem po nějakých kilometrech opět doplnil tuto "lepší naftu", která slibovala nižší spotřebu, vyšší výkon, klidný chod atd. atd. Výsledek byl, že studené auto téměř nejelo a neakcelerovalo a teplé cukalo a cukalo. Dost nešťastný jsem už pomýšlel jak pojedu na výměnu vstřiků, nicméně vzpomněl jsem si, že když jsem brával "normální naftu" u pumpy v sousedním městě nikdy jsem žádný problém neměl. A tak jsem to ještě zkusil. Navíc jsem přidal trochu aditiva a nestačil jsem se divit. Přestože jsem doplnil jen 10lt ke zbylým čtiřiceti té "kvalitní", motor byl jak vyměněný, cukání se výrazně zlepšilo. Při dalším dotankování dalších cca 15lt té "obyčejné nafty" u téže prověřené pumpy zmizelo cukání úplně.
Zatím, je jen jasné, že není nafta jako nafta a že dražší nemusí být pro Dustera stravitelnější. Mimochodem mimo toho, že ta kvalitnější byla skoro o korunu na litr dražší než ta obyčejná, jsem nepozoroval nic, co inzerovali. Ani výkon, ani menší spotřebu, o klidném chodu vůbec nemluvě.
TP
pozn.: Záměrně neuvádím ani společnost dodávající tu "kvalitnější", ani tu s tou "normální", ale možná na to příjdete sami, kde mají v prodeji více druhů motorových naft a ještě jen dodávám, že se v žádném případě nejednalo o bionafty .