Duster ve sněhu
Konečně napadlo dost sněhu, abych mohl testovat Dustera, jak se se sněhem vyrovná. Vedlejší fotka je jen ilustrační foto z loňské zimy. Ono totiž sedět za volantem a ještě se zvenku fotit, moc nejde.
Nejprve tedy k sněhovým podmínkám. Napadlo cca 25cm čerstvého, mokrého sněhu. Místy víc, místy méně, podle toho jak to vítr navál, či vyfoukal. Tedy výška sněhu byla o maličko víc, než je světlá výška podvozku auta. Auto bylo nezatížené, mělo zimní pneumatiky Michelin, motor diesel 110k, ESP, ASR, žádné speciální úpravy.
Zkoušel jsem jízdu po rovné zpevněné i nezpevněné ploše, přejezdy terenních nerovností a jízdu ve svahu jak směrem rovnoběžným se spádnicí, tak i kolmo ke spádnici (jízdu bokem - po vrstevnici). Ukázalo se, že jízda po rovné ploše není problém (jen spotřeba naroste odpovídajícím způsobem). Jinak jel Duster bez problémů a byl dobře ovladatelný. V podstatě nebyl rozdíl mezi zpevněnou a nezpevněnou plochou. Podstatný rozdíl už byl ale při přejíždění terénních nerovností, nejen že se auto hůř dostávalo nahoru, ale podařilo se mi ho zabořit do nahrnutého sněhu i při sjíždění z nerovnosti směrem dolů. A najednou to nešlo ani vpřed ani vzad, dokonce ani rozhoupat (je pravděpodobné, že kdybych celý přejezd řešil ve větší nájezdové rychlosti, asi bych se tomu vyhnul, ale to mi zas nedovolila obava o auto). Vzniklou situaci se podařilo vyřešit vypnutím ESP - připomínám, že auto směřovalo poměrně prudce dolů a v cestě byl pouze nahrnutý sníh pod nerovností. Hned jak se auto pohnulo jsem opět aktivoval ESP a bylo vyhráno. Bohužel vypnutí ESP vždy nepomůže, naopak často se průchodnost zhorší. To se projevovalo hlavně při jízdě ve vrstevnici. Při takové jízdě mi Duster klouzal bokem dolů, byl problém udržet zvolený směr a korekce volantem dostávaly auto proti spádnici až se zase nahrabala před autem hromada sněhu a Duster se zastavil. Zkoušel jsem vypnout ESP, ale nepomohlo to. Šlo však trochu zacouvat a znovu se rozjet. A v tom případě jednoznačně bylo lepší mít zapnuté ESP. Po určité době se sice auto opět zastavilo v nahrnutém sněhu, ale dráha ujetá mezi zastávkami byla zhruba 2x až 3x delší ve prospěch zapnutého ESP.
Ještě drobná aktualizace. Za týden napadaný sníh trochu slehnul, ale protože mrzne podstatně se zpevnil. A je hůř. Zhruba ve dvaceti centimetrech zmrzlého sněhu, který ale auto neunese, to vypadá jako by každé kolo bylo založeno klínem a auto nejede. Tedy ono jede, ale špatně. Již v poměrně malém stoupání se zastavuje a je potřeba se vracet a znovu rozjíždět. Také udržování směru je problém hlavně při jízdě ve vrstevnici, kdy se evidentně těžká přední část stáčí směrem do spádnice bez ohledu na natočení volantu. Dokonce při pokusu o přejezd terénní vlny přímo proti spádnici ujel předek auta a náhle jsem byl s autem v bočním náklonu, že jsem se bál pohnout, aby se auto nepřevalilo na bok. Testovali jsme pak ještě chování Mitsubishi L200 a rozhodně na tom nebylo lépe, spíše naopak. Závěr byl, že je to hodně o pneumatikách. Klasické zimní pneumatiky nejsou dostatečně hrubé a prokluzují. Řešením pro Dustera by byly buď terénní speciály a nebo alespoň řetězy na předek. Ty ale nebyly poruce a tak ještě bude co testovat. Jedna věc je z toho ale jasná. Zdá se, že autu prospěje investice do terénních pneumatik, zatím co zvyšování světlé výšky auta delšími pery při zachování průměru kola se stejně ve sněhu a bahně asi moc neprojeví. Pomohly by kola o větším průměru. Nicméně končím aktualizaci optimisticky. I když to vypadalo několikrát hodně nepěkně, nakonec se nechal Duster přesvědčit a aniž by bylo potřeba z auta vylézt a třeba něco proházet, nakonec si s tím poradil sám a o nic hůř než klasický off-road. Nepřejte si ale znát spotřebu nafty.
Těžko dělat závěr, co je kdy lepší. Někdy si lze pomoci vhodnou volbou režimu. V zásadě bych řekl, že dokud auto jede je lepší mít ESP zapnuté (mně se nejvíc osvědčil rozjezd bez ESP a jeho okamžitá aktivace po rozjezdu). V reálu si každý musí poradit sám a pokud máte s Dustříkem natrénováno, určitě se Vám to někdy, až třeba bude zle, může hodit.
TP