Duster ve sněhu II
Tentokrát to však nebylo z nějakého testování, to jsem si už poměrně důkladně ověřil před rokem, letos jsem s Dusterm v prosinci asistoval jako záchranář. Bylo na začátku oblevy kdy asi 40cm sněhu začlo odtávat. Kyprý sníh rychle slehl asi na poloviční výšku a přestal být kyprý, naopak zbylo cca 15 - 20cm mokrého těžkého sněhu. Přes noc pak ztuhl a do rána na něj připadlo a nafoukalo asi 5cm čerstvého, který zakryl všechny stopy skoro jako na vedlejším obrázku.
V těchto podmínkách netrefil řidič Octavie protaženou cestu a sjel pravým předním kolem mimo ni, čímž definitivně zaparkoval. Navíc toto kolo se i dostalo od cesty, která šla ve vrstevnici, směrem dolů a Oktávka si sedla na břicho. Pokusy posádky o vyproštění byly marné a tak se vydali pro pomoc. Nejprve je zachraňoval soused s Nissanem Navarou a já se domníval, že je to za chvilku hotové, ale nebylo. Tak jsme přijeli s Dusterem. Ukázalo se, že Oktávka sedí na spodku a že ji těžko půjde vytáhnout Nissanem nahoru na cestu. Navrhl jsem stahnout ji dolu do louky, tak aby neseděla a loukou ji dostat až do míst, kde zlom mezi cestou a loukou nebyl tak velký a kde byla šance, že škodovka opět neuvízne za spodek. Do toho se ale nechtělo majiteli Nissana s tím, že se nebudou s Nissanem pouštět do louky a riskovat, že se tam taky zahrabe a tak jsme přepřahali. Měl jsem pocit, že to mi u Dustera s ASR nehrozí a tak jsem do toho šel.
Pak už to šlo docela hladce, Směrem dolů se podařilo Oktávku stahnout bez problémů a pak již sama pomáhala Dusterovi dostat se do míst, kde ji šlo bez uvíznutí dostat na cestu.
Znovu se ukázalo, že problémem aut jako je Navara nebo Mitsubishi L200 v těchto podmínkách je nezatížená zadní náprava, která tak příliš nepřispívá k trakci vozu a přední náprva bez uzávěrky diferenciálu to pak nevytrhne. Dusteří elektonické řešení ESP a ASR má taky své nevýhody, ale v popisovaných podmínkách se mi opakovaně osvědčilo a Duster byl oběma zmíněným off-roadům opakovaně důstojným konkurentem.
TP