Duster v řetězech
Poslední popisovaná zkušenost byla s pohybem ve starším zmrzlém sněhu a nebyla úplně optimistická. Nebyl sice problém vjet z prohrnuté silnice do hlubšího sněhu (cca 25cm na výšku) mimo cestu, ale pohybovat se tímto sněhem už byl problém a nebylo ani jednoduché dostat se zpět na silnici (viz Duster v zimě). Zkusit obléci alespoň na přední kola řetězy mne napadlo, když jsem měl problém udržovat zvolený směr při jízdě ve vrstevnici. Navíc občas se řetězy vyžadují jako součást zimní výbavy (např. Francie čtyřkolka-nečtyřkolka). Známý má na Dustrovi obuty terénní speciály a není zcela spokojen s jízdními vlastnostmi na silnici. Se zimními pneumatikami jsem žádné problémy na silnici neměl a tak jsem ještě zkusil na Dustera přidat řetězy a vyrazit do hlubšího sněhu.
Protože se mi již dříve podařilo na jiném autě řetězy roztrhnout (a způsobená škoda nebyla malá) investoval jsem raději o něco víc a koupil asi za 3000Kč silnější řetězy určené speciálně pro vozy SUV.
Zatím tedy jen první dojmy ze soboty, protože jsem toho s nimi moc nenajezdil, ale i to málo stálo za to. Důvodem proč jsem se omezil jen na drobnější vyjížďku mimo protaženou komunikaci bylo hlavně to, že se všude pohybovalo hodně lidí na běžkách a upřímně sám nemám rád, když někdo ničí stopu, natož autem. Zkusil jsem několik koleček ve svahu, kde jsem již před tím byl bez řetězů a nikdy jsem tam nikomu nevadil. Měl jsem zapnuté 4x4 a vše co šlo (včetně ESP) a vysledek:
1) Auto jelo přímo proti spádnici plynule, nebylo potřeba se vracet a znovu rozjíždět a tak po kouskách se dostávat vpřed.
2) I ve vrstevnici auto docela slušně drželo zvolený směr, podstatně lépe reagovalo na natočení volantu.
3) Přestože jsem řetězy měl jen na přední nápravě průchodnost auta sněhem byla minimálně stejná jako u auta s terénními speciály. S řetězy ale bylo jednoznačně lepší chování auta ve vrstevnici.
Takže se plně potvrdil předpoklad, že řetězy na přední nápravě výrazně zlepší jízdní vlastnosti Dustera ve sněhu. Ještě by bylo zajímavé zkusit řetězy na obě nápravy. Pokud jste to už někdo zkusil napište.
Na závěr jsem viděl, že soused s Mitsubishi L200 měl při zajíždění na chalupu problém a protože jsem ještě měl natažené řetězy, tak jsem se tam zajel podívat. On už mezi tím zaparkoval a já se tak mohl projet v místech, kde on se svým off-roadem (bez řetězů) před nějakou chvilkou skotačil. Dustřík se řetězy jezdil naprosto bez problémů. Nebyl problém zastavit a opět se rozjet, nebyl problém s držením směru. Pak jsme chvíli se sousedem dali řeč a domnívám se, že firma Dacia alespoň v očích souseda o dost zvýšila kredit .
TP