Koleos versus Duster
Poměrně nedávno se mi naskytla příležitost trochu se svézt s Renaultem Koleos a nedalo mi to, abych nesrovnával trochu s Dusterem , kterého za ta léta už znám hanba povídat.
Nejprve jsem se domníval, že si Renault s Dacií tak trochu konkurují, ale při bližším pohledu si hned všimnete, že to tak není. A tím nemám na mysli pouze cenový rozdíl.
Při pohledu z boku (bohužel ho nemám nafocen) hned vidíte rozdíl v nájezdovém a odjezdovém úhlu, který je u Dustera větší v důsledku jeho menších převisů přes nápravy. Menší je i světlá výška Koleosu a tedy i jeho přejezdový úhel. Na druhou stranu Koleos má vše, co Dusterovi vytýkají jeho kritici. Má především moderní a velmi pěkně rozmyšlený interiér,
ve dvou směrech nastavitelný volant, automatickou dvouzonovou klimatizaci, couvací kameru atd. atd. Samozřejmostí jsou i Bi-xenonové světlomety, tempomat, dešťový senzor a nevím co ještě, co prostě v Dusteru i v té nejvyšší výbavě chybí. Motorizace je řešena dvěma podobnými dieslovými motory o objemu 2000 ccm. Do verze s manuální převodovkou se montuje pouze sto deseti KW motor, zatímco do modelu s automatickou převodovkou, se kterým jsem se svezl, je použit motor s výkonem sto dvacet sedm KW.
Najel jsem jen pár kilomentrů, takže v tomto směru nemám moc, co bych napsal. Auto je to příjemné, ničeho negativního co by mi vadilo jsem si za těch pár km nevšiml. Motor poskytuje autu velmi slušnou dynamiku i přesto, že Koleos má hmotnost skoro 1700kg (zrychlení 0 - 100km/h se pohybuje někde kolem 10s). Kotoučové brzdy na obou nápravách jsou velmi efektivní, přičemž brzdný učinek se dostavuje postupně a v přímé závislosti na sešlápnutí pedálu nikoliv najednou.
Shrnutí:
Z toho co jsem doposud uvedl je jasné, že Koleos a Duster každý míří na jinou klientelu. Pokud budete mít potřebu vypravit se autem někam mimo silnici, do lesa nebo přes větší potok nebo malou říčku doporučuji Dustera. Je na to lépe přizpůsoben, je výrazně lehčí (první verze, kterou mám o více než 350kg, po faceliftu už jen o necelých 300kg). Má i větší průchodnost terénem a pokud utrpíte v terénu i nějakou tu škodu výjde Vás oprava levněji.
Máte-li stále ale problém s interierem Dustera a toužíte po autu, které Vás bude reprezentovat, autu, které budete používat převážně na silnici (na kterou třeba může nasněžit), budete jezdit dlouhé cesty po dálnici a budete chtít mít pocit většího bezpečí (větší deformační zóny, větší hmotnost vozu) zapomeňte na Dustera, kupte Koleos a budete spokojeni. Z aut, které jsem zde na stránkách již s Dusterem porovnával, mi Koleos nejvíce připomínal Toyotu RAV4 a domnívám se, že jde o velmi zdařilého konkurenta, který je i konstrukčně novější.
TP.