Duster po čtyřech letech a 80 000km
Koupil jsem Dustera hned jak to bylo možné a byl jsem nadšen. S postupem času je potřeba říci, že i tento vůz má své chyby, které jsou patrné až po určité době provozu a které se vesměs neprojeví hned ani ve velmi důkladných a objektivních testech.
V zásadě se mi jeví Duster jako velmi dobře rozmyšlené auto pro specifickou klientelu, která má potřebu dojet o něco dál než dovolí běžné auto a asfaltové vozovky a současně této klientele nevadí poněkud sparťanštější výbava a interier vozu. O terenních vlastnostech tohoto vozu se již napsalo hodně, takže asi netřeba nic dodávat. O vlastnostech Dustera na silnicích to platí taky. Co zatím není příliš zmiňováno je životnost a trvanlivost auta jako celku, stejně jako životnost některých dílů a zkušenosti s provozem.
Začal bych proto spotřebou a pneumatikami. Můj Duster sice dosáhne na inzerované hodnoty spotřeby nafty, ale v realu s nimi moc nepočítejte. Pokud nebudete měnit pneumatiky, se kterými Dustera koupíte a budete provozovat auto zatížené asi tak z poloviny, je reálné dostat se na průměrnou spotřebu mezi 6-ti až 6,5-ti litry nafty. Záleží samozřejmě i na způsobu provozu a okolní teplotě. Ve městě a v zimě bude spotřeba ještě vyšší. Je pravda, že i s dodávanými pneumatikami bude Duster mít dobré vlastnosti mimo zpevněné vozovky, ale poměrně jemné univerzální pneumatiky přece jen v blátě, či sněhu nemají ty pravé samočistící schopnosti. Pokud je nahradíte v zimě hrubšími zimními, musíte počítat s dalším cca 0,5l až 1l nafty ve spotřebě navíc. Osobně mně spotřeba se zmními stoupla skoro o jeden litr. Mám k Dusterovi i sadu hrubých univerzálních pneumatik typu All Terain. Při jejich použití mi vzrostla spotřeba oproti jemným o cca O,5l nafty. Pokud jde o jízdní vlastnosti, pak na suchu jsou nejlepší jemné a v zimě zimní. Hrubé univerzální gumy mají jednoznačně horší vlastnosti jak na suché vozovce, tak v zimě. Markantní rozdíl je v zimě hlavně při brždění. Na druhou stranu já je používám rád, protože se mi prakticky nestane, že bych s nimi někde neprojel. Je jen třeba pamatovat v provozu na jejich omezující vlastnosti.
Určitým negativem se mi s odstupem čtyř let provozu taky jeví dílenské zpracování vozu. Dosud auto nemělo žádnou zásadní závadu, ale drobností již pár bylo. Nevím, jestli v následujícím výčtu na něco nezapomenu, ale začalo to volnými dveřmi kufru, kde se ozývalo tlučení při přejezdu nerovností, špatně fungujícím palivoměrem, svoláním aut do servisu ke změně uchycení brzdového potrubí, hlukem rezonance z oblasti podvozku při určitých otáčkách, nezajištěnými šrouby stahovacího mechanizmu bočního okénka atd. Teď po čtyřech letech pozoruji postupné odmotávání vnější černé izolační pásky z fixující kabelové svazky a dále praskl jeden z vodičů do ovládací páčky vlevo pod volantem. Bohužel oprava vyžaduje výměnu páčky a POZOR, cena tohoto přepínače v autorizovaném servisu je přes 4 000Kč. Přitom jde o díl, který se jen s nepatrnými změnami vyrábí a montuje do vozů Renault a nyní i Dacia dobře patnáct let, takže tato cena je naprosto mimo výrobní náklady a rozumnou marži. To je samozřejmě jen jeden příklad z ceníku náhradních dílů, který je celý, snad až na drobné výjimky, nasazen tímto způsobem. Poslední závada bylo problematické startování studeného vozu. Příčina byla v tom, že přestaly fugovat dvě ze čtyř žhavících svíček. Po jejich výměně zatím dobrý. Zmíněné závady významně neovlivňují použitelnost auta jako celku, ale k celkové spokojenosti příliš nepřispějí.
Tedy konstrukčně se mi Duster pořád líbí, pořád mám dobrý pocit, že mi umožní pohyb po Vysočině i když ostatní doprava zkolabuje a ucpe obvyklé silnice. Na druhou stranu je třeba říci, že by při výrobě autu prospělo více pečlivosti, použití otestovaných dílů (palivoměr), lepší materiály (izolační pásky, ovládací prvky apod).
Pořád se domnívám, že jde o velmi dobrý vůz pro lidi, kteří mají podobnou potřebu jako já, tj. spolehlivou dostupnost odlehlého místa. A kdybych se měl znovu rozhodovat o nákupu auta, opět bych asi volil Dustera, ale při zvažování ceny auta bych nyní zakalkuloval i cenu náhradních dílů.
TP.